Subscribe

Friday 25 November 2011

Korean Mermaid atau Haenyo (10 gambar)

Mungkin ada di antara korang dah tahu pasal kehidupan nelayan wanita di Pulau Jeju, Korea Selatan ini. Kalau ada yang belum tahu, jom Sekolah Blogpedia akan bercerita untuk korang. Purata umur nelayan wanita ini iala 50 tahun dan ada juga yang menjangkau sehingga 70 tahun. Dilaporkan hanya 2 orang wanita bawah umur 30 tahun yang telah menjadi nelayan yang unik ini.

Mereka digelar 'haenyo' atau penyelam wanita. Mereka juga dikenali sebagai Duyung Korea. Tradisi menyelam di kalangan wanita ini sudah dijalankan berabad lamanya. Perairan kepulauan di Pulau Jeju ini kaya dengan pelbagai spesis makanan laut seperti sotong kurita, kerang, abalone dan landak. Sekitar tahun 1800-an, kerajaan telah menetap pelbagai jenis cukai yang telah mengakibatkan wanita-wanita turut sama bekerja untuk mencari rezeki untuk keluarga. Walaubagaimanapun, pada masa itu tiada cukai ditetapkan untuk haenyo menjual hasil tangkapan mereka. Sejak itu, ramai wanita telah menjadi nelayan penyelam sepenuh masa.

Dikatakan seramai 30 ribu orang wanita pernah menjadi penyelam di Pulau Jeju. Walau bagaimanapun ianya telah berkurangan sehingga hanya tingga 5000 orang saja yang masih bekerja sebagai haenyo. Pulau Jeju juga telah mengalami pembangunan dan sudah menjadi tumpuan pelancong. Ini sekaligus membina banyak peluang pekerjaan di pulau itu. Haenyo kini tidak menggalakkan anak-anak mereka mewarisi pekerjaan ini sebagai satu profesion. Sila klik tajuk post untuk melihat gambar haenyo ini.

Post ini terletak di bawah label Sekolah Blogpedia. Sila klik di sini untuk melihat pembelajaran yang lain.


0 comments:

Post a Comment