Subscribe

Wednesday 23 November 2011

Dikejar gelombang ombak setinggi 30 kaki, Britain (5 gambar)

Seorang pemuda Richarf Sills secara tidak sedar terdapat sebuah ombak massive sedang meluruh ke arah semasa beliau sedang mendayung untuk menanti ombak seterusnya. Kejadian ini berlaku di Pantai Fistral, Newquay. Ombak pada gambar pertama dikatakan ombak gelombang yang terbesar dan paling berbahaya pernah dicatatkan. Ia digelar sebagai The Widow Maker dan dianggarkan ketinggian sehingga 30 kaki.

Fenomena The Widow Maker hanya berlaku beberapa semasa musim sejuk di antara bulan April dan September setiap tahun. Seorang jurugambar amatur telah berjaya merakam dan mengambil gambar saat-saat Richard Sills, seorang peluncur profesional, dikejar oleh gelombang ombak yang sungguh besar itu. The Widow Maker dianggap sebagai gelombang terbesar di United Kingdom, terkenal dengan keganasan ombaknya dan hanya peluncur air bertaraf profesional saja yang mampu menawannya.
sumber
KLIK TAJUK POST UNTUK ENTRY LENGKAP.




Gelombang The Widow Maker ini mendapat jolokan namanya apabila 3 orang peluncur Australia telah menjumpai gelombang besar ini pada tahun 1966. Sejak itu, peluncur-peluncur dari seluruh dunia mula datang ke Britain dan mencuba nasib mengambil cabaran. Pantai Fristal juga terkenal kerana saban tahun mereka mengadakan pertandingan meluncur air peringkat antarabangsa. 

0 comments:

Post a Comment