Subscribe

Wednesday 23 November 2011

Makanan Ringan dari tanah, Indonesia (5 gambar)

Terdapat sebuah kampung di Tuban, bahagian Jawa Timur, Indonesia, menghasilkan makanan ringan dari tanah. Walaupun penduduk di situ percaya tanah yang menjadi bahan utama makanan diberi nama 'ampo' itu adalah bersih dan diperolehi dari kawasan tanah sawah padi berhampiran. Walaupun belum ada bukti perubatan, penduduk kampung di situ percaya ambo mampu menjadi ubat yang mujarab terutama sekali untuk wanita yang sedang mengandung. Ambo mampu membentuk struktur kulit bayi yang elok ketika masih di dalam kandungan lagi.


Makanan ringan 'ambo' ini tidak mempunyai resipi khas. Tanah dimasukkan ke dalam bekas kemudian dibentuk seperti batu bata dengan air. Dengan menggunakan bilah buluh yang tajam, tanah dibentuk seperti kepingan kerepek biasa. Kepingan-kepingan tadi akan dimasukkan ke dalam sebuah periuk tanah liat yang besar dan kemudiannya dibakar di atas api.

Rasima, 53 tahun, adalah salah seorang pengusaha makanan ringan ambo ini. Beliau mewarisi kemahiran penghasilan makanan ini dari nenek moyangnya. Beliau mampu menjana pendapatan sehingga USD2 sehari dengan menjual ambo.


sumber

0 comments:

Post a Comment